Πώς θα μάθει το παιδί μου να αγαπά το βιβλίο;

Πώς θα μάθει το παιδί μου να αγαπά το βιβλίο;

«Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα σου χρειάζονται» – Κικέρων

Υπάρχουν παιδιά που θα πάρουν την πρωτοβουλία από μόνα τους να ανοίξουν ένα βιβλίο ή ένα παραμύθι για να διαβάσουν ή να το δώσουν σε κάποιον μεγαλύτερο για να τους βοηθήσει στην ανάγνωση. Υπάρχουν, ωστόσο, και τα παιδιά που χρειάζεται λίγη παραπάνω προσπάθεια ώστε να μάθουν να επιθυμούν τη συντροφιά ενός βιβλίου και να το προτιμούν κατά την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους. Ιδίως σε μια εποχή που κυριαρχεί το διαδίκτυο και η τεχνολογία, το να στραφεί η προσοχή των παιδιών προς την ανάγνωση βιβλίων καθίσταται τεράστια πρόκληση!

Τι προσφέρει όμως το βιβλίο στα παιδιά; Μπορούμε να τα μάθουμε να αγαπούν τα βιβλία; Πώς;

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ είχε πει πως δεν υπάρχει πιο πιστός φίλος από το βιβλίο, υπογραμμίζοντας με αυτόν τον τρόπο πόσο σημαντική είναι η συμβολή του βιβλίου στην ανάπτυξη των παιδιών. Μέσα από τις ιστορίες των βιβλίων που διαβάζουν, διεγείρεται η φαντασία τους και καλλιεργείται η δημιουργικότητά τους. Ακόμη, μπορούν να μάθουν και να κατανοήσουν αξίες που ενδεχομένως οι γονείς δυσκολεύονται να εξηγήσουν, όπως η φιλία, ο σεβασμός, η συλλογικότητα, η εμπιστοσύνη. Σε πολλές περιπτώσεις, μέσα από τα παθήματα και τις δράσεις του ήρωα, το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με τους δικούς του φόβους, τα δικά του συναισθήματα αλλά και τις ανάγκες του.

Το βιβλίο έχει τη δύναμη να μεταφέρει τον αναγνώστη του σε μέρη διαφορετικά, σε τόπους που υπάρχουν διάχυτες η μαγεία και η ελπίδα! Το παιδί ψυχαγωγείται ποιοτικά και απαλλάσσεται από το άγχος της καθημερινότητάς του. Τέλος, ένα βιβλίο είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει αφορμή για διάλογο, για ανάπτυξη της σκέψης και του λεξιλογίου, για διατύπωση ερωτήσεων και για ανταλλαγή απόψεων. Πώς, όμως, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να διαμορφώσουν μια πιο θετική στάση απέναντι στο διάβασμα, κάνοντάς τα να αγαπήσουν το βιβλίο και να απολαμβάνουν την ανάγνωση;

– Ας πράξουμε πρώτοι

Εάν δείξουμε πρώτοι εμείς ενδιαφέρον για το βιβλίο και διαβάζουμε συχνά μπροστά τους, τότε θα αποτελέσουμε το ιδανικό πρότυπο και αργά ή γρήγορα θα επιχειρήσουν να διαβάσουν από μόνα τους κάποιο βιβλίο της επιλογής τους.

– Γεμίζουμε το σπίτι με βιβλία

Φροντίζουμε να υπάρχει στο χώρο μας έστω μια μικρή βιβλιοθήκη με διαφόρων ειδών παιδικά βιβλία και παραμύθια, η οποία θα είναι προσβάσιμη στα παιδιά και θα ανανεώνεται συχνά. Μπορούμε ακόμη, να διαμορφώσουμε μια ειδική γωνιά, στην οποία τα παιδιά θα μπορούν να διαβάζουν με την άνεσή τους κάποιο βιβλίο, τοποθετώντας μαξιλάρια ή και κάποιο χαλί, παρέχοντάς τους, ταυτόχρονα, υλικά όπως χαρτιά, μαρκαδόρους και μολύβια που θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν με όποιον τρόπο θέλουν.

– Επισκέψεις σε βιβλιοθήκες

Ακόμη και η επίσκεψη σε κάποιον ειδικό χώρο αμιγώς προσανατολισμένο στην εξερεύνηση και στην ανάγνωση βιβλίων, προωθεί σημαντικά την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας και εξάπτει την περιέργεια του παιδιού ώστε να ψάξει να βρει αυτό που θέλει ανάμεσα σε αμέτρητες επιλογές.

– Διαβάζουμε παρέα

Συχνά τα παιδιά ακούν τις φράσεις «διάβασέ το μόνη σου!», ή «δε χρειάζεται να σε βοηθάω πια, είσαι αρκετά μεγάλος, μπορείς και χωρίς εμένα!» κλπ. Αν εμείς οι ίδιοι αποφεύγουμε την ενασχόληση με το διάβασμα και την επαφή με το βιβλίο, το παιδί αυτομάτως αρχίζει να το αντιλαμβάνεται ως αγγαρεία και όχι ως πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης. Επίσης, η ώρα του διαβάσματος μαζί με το παιδί συμβάλλει στην ενίσχυση του δεσίματος και της επικοινωνίας μεταξύ μας όσο τίποτε άλλο!

Ένα παιδί σίγουρα έχει ανάγκη να εκτονωθεί παίζοντας, να τρέχει και να κινείται και εννοείται πως δε χρειάζεται να στερηθεί ώρες παιχνιδιού για να μπορεί να διαβάζει εξωσχολικά βιβλία. Οι παραπάνω προτάσεις αποσκοπούν, περισσότερο, στο να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν πως το διάβασμα δεν είναι κάτι βαρετό, αναγκαστικό ή πιεστικό αλλά κάτι που θα τα διασκεδάσει, θα τα συμπαρασύρει σε κόσμους μακρινούς και ανεξερεύνητους και θα τα εξελίξει με τον πιο δημιουργικό τρόπο!

“Ένα βιβλίο διαβασμένο από χίλιους διαφορετικούς ανθρώπους είναι χίλια διαφορετικά βιβλία” – Α. Ταρκόφσκυ

ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΚΑΡΑΦΥΛΙΔΟΥ
Παιδαγωγός – “Κοινωνία, εκπαίδευση και παιδαγωγική” MSc – Εκπαιδευτικό προσωπικό των ΚΔΑΠ ”Μεγαλώνουμε Μαζί”
Facebook Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *