“Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές, μα οι καρποί γλυκοί” Αριστοτέλης
Το διάβασμα στο σπίτι, εκτός από κομμάτι της καθημερινότητας, αποτελεί, ενίοτε, αφορμή για τσακωμούς και εντάσεις ανάμεσα σε γονείς και παιδιά. Πολύ συχνά, το παιδί αντιμετωπίζει τις σχολικές του υποχρεώσεις ως καταναγκαστικό έργο, το οποίο βαριέται να ολοκληρώσει και βρίσκει, συνήθως, διάφορες δικαιολογίες ώστε να καθυστερήσει το διάβασμά του. Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί τους ώστε να διεκπεραιώνει γρήγορα και αποτελεσματικά τις εργασίες του, χωρίς γκρίνια και κλάματα; Η σωστή οργάνωση του χώρου και του χρόνου, η δημιουργία μιας σταθερής ρουτίνας και η συνέπειά μας προς αυτήν, πολύ πιθανόν να οδηγήσουν σε μια πιο ευχάριστη ενασχόληση με τα μαθήματα.
1. Βρίσκουμε χώρο
Αρχικά, είναι σημαντικό να οριοθετήσουμε έναν συγκεκριμένο χώρο εργασίας μέσα στο σπίτι, το οποίο θα πρέπει να είναι ήσυχο και να είναι έτσι διαμορφωμένο ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του παιδιού από ο,τιδήποτε αλλά, αντιθέτως, να ευνοεί τη συγκέντρωση και την ηρεμία. Θα ήταν καλύτερο να επιλεγεί αυτό το μέρος από κοινού με το παιδί ώστε να αποτελεί και δική του απόφαση.
2. Ορίζουμε χρόνο
Το παιδί θα πρέπει να γνωρίζει πότε ακριβώς είναι η ώρα που θα κάνει τα μαθήματά του. Πολλές φορές, μετά το σχολείο, το παιδί θέλει να ξεκουραστεί ή να παίξει και αναβάλλει, επί ώρες, την ενασχόλησή του με τις σχολικές εργασίες που του έχουν ανατεθεί. Έχοντας ορίσει σταθερή ώρα και πρόγραμμα, το παιδί θα μπαίνει αυτόματα στη διαδικασία διαβάσματος, αφού θα γνωρίζει από πριν τι πρέπει να κάνει. Όσο πιο αργά ξεκινάει η διαδικασία διαβάσματος, τόσο πιο κουρασμένο θα νιώθει το παιδί και τόσο πιο αργά θα ολοκληρώνονται οι εργασίες του.
3. Επιβράβευση
Υπενθυμίζουμε στο παιδί πως όταν τελειώσει με τις υποχρεώσεις του θα μπορέσει να ασχοληθεί με οποιαδήποτε δραστηριότητα επιθυμεί εκείνο, ώστε να έχει ισχυρότερο κίνητρο και περισσότερη διάθεση. Κρίνεται απαραίτητο να έχει την ελευθερία το παιδί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του κάνοντας πράγματα που αγαπά και το ευχαριστούν.
4. Διαλείμματα
Μπορούμε να χωρίσουμε τις δραστηριότητες (μαθηματικά, γλώσσα κ.ά.) και ανάμεσά τους να κάνουμε κάποιο διάλειμμα. Μπορεί να προηγηθεί συζήτηση για το πόσο θα διαρκούν τα διαλείμματα αυτά και τι θα πραγματοποιείται κατά τη διάρκειά τους.
5. Μαζί μπορούμε!
Πρέπει να στεκόμαστε δίπλα στο παιδί και να είμαστε πάντα πρόθυμοι να βοηθήσουμε όποτε μας το ζητήσει. Μπορούμε επίσης να δουλεύουμε μαζί του και να καταπιανόμαστε με τις δικές μας εργασίες, καθιστώντας τον εαυτό μας παράδειγμα προς μίμηση.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η διαδικασία διαβάσματος στο σπίτι χρειάζεται υπομονή και από τις δύο πλευρές. Ίσως κάποιες μέρες να δυσκολευόμαστε λίγο παραπάνω και να αισθανόμαστε έντονη πίεση και δυσανασχέτηση. Κάθε μέρα, όμως, είναι διαφορετική και ενδεχομένως να χρειαστεί να περάσουμε από διάφορες φάσεις μέχρι να μάθουμε να συνεργαζόμαστε με το παιδί αρμονικά και αποτελεσματικά. Η αποδοτική μελέτη είναι μια ικανότητα που εξελίσσεται και παίρνει χρόνο, οπότε πρέπει να παραμείνουμε πιστοί και αφοσιωμένοι στο στόχο μας!
Βασιλεία Καραφυλίδου
Παιδαγωγός – “Κοινωνία, εκπαίδευση και παιδαγωγική” MSc – Εκπαιδευτικό προσωπικό των ΚΔΑΠ ”Μεγαλώνουμε Μαζί”