“Εκπαιδευτική Ρομποτική” και μαθησιακή διαδικασία

“Εκπαιδευτική Ρομποτική” και μαθησιακή διαδικασία

Η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί ένα εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού με το οποίο μπορεί να ενθαρρύνει την εκπαιδευτική διαδικασία και να διεγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών ποικιλοτρόπως.

 

 

 

 

 

  • Τι είναι όμως η Εκπαιδευτική Ρομποτική;

Η εκπαιδευτική ρομποτική σύμφωνα με τον Denis & Hubert αποτελείται από δύο παράγοντες: α) την κατασκευή και β) τον προγραμματισμό μικρών ρομπότ από τους μαθητές με την βοήθεια προγραμμάτων και λογισμικών. Είναι μια διδακτική πρακτική, την οποία χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός, αξιοποιώντας τα ρομπότ ως εργαλείο σχεδιασμού και ολοκλήρωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 

Συχνά συναντάται και ο όρος STEM που αναλυτικά εμπεριέχει τομείς οι οποίοι περικλείουν όλο αυτό το εύρος επιστημών γύρω από την εκπαιδευτική ρομποτική.Έτσι λοιπόν έχουμε τα εξής αρχικά Science Technology Engineering Mathematics.

 

 

  • Πως επηρεάζει η εκπαιδευτική ρομποτική την μαθησιακή διαδικασία;

Σύμφωνα με τελευταίες μελέτες που διεξήχθησαν σε σχολεία και πανεπιστήμια της Αμερικής και της Ιαπωνίας ειδικοί αποφάνθηκαν ότι παιδιά που συμμετείχαν σε προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής παρουσίασαν ανοδική πορεία σε δεξιότητες που αφορούν τέσσερις βασικούς τομείς.

 

– Επικοινωνία (communication)

–  Συνεργασία (collaboration)

– Δημιουργικότητα (creativity)

– Κριτική σκέψη (critical thinking)

 

 

Η επικοινωνία αναφέρεται στις επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού την ικανότητά του να εκφράζεται και να δέχεται μηνύματα από άλλα άτομα.Ο όρος συνεργασία έγκειται στην ικανότητα του ατόμου να συνυπάρχει μέσα σε μια ομάδα και να διαχειρίζεται τα μηνύματα που θέλει να δώσει σε σχέση με τα εισερχόμενα μηνύματα από τα υπόλοιπα μέλη. Η δημιουργικότητα (creativity) και η καινοτομία (innovation) χαρακτηρίζονται ως οι πλέον σημαντικές δεξιότητες, απολύτως απαραίτητες για την επιτυχία. Η άμεση πρόσβαση σε εκατοντάδες πληροφορίες σχετικά με ένα θέμα καθιστά επιτακτική την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, έτσι ώστε να μπορούν να διερευνώνται, να αναλύονται και να αξιολογούνται.

 

Όσον αφορά το γνωστικό κομμάτι, η εκπαιδευτική ρομποτική εντάσσει στην καθημερινή εκπαίδευση έννοιες και δεδομένα απαραίτητα για την ζωή του 21ου αιώνα και μάλιστα τις εντάσσει στα παιδιά από μικρή ηλικία.Έννοιες όπως ο προγραμματισμός, η εξέλιξη και η επαφή με τις τεχνολογίες καθώς επίσης και αυστηρά «φυσικά» συνδεδεμένες έννοιες όπως: η τριβή, η ταχύτητα, η επιτάχυνση, η πρόσκρουση  γίνονται καθημερινά αντιληπτές από τα παιδιά με τρόπο διασκεδαστικό και ταυτοχρόνως εποικοδομητικό.

 

Γιατί όμως η εκπαιδευτική ρομποτική μπόρεσε σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να καταφέρει τόσα πολλά στην εκπαίδευση; Είναι μια εύλογη απορία που πολλοί γονείς και εκπαιδευτικοί διατυπώνουν.

 

Η έρευνα των Denis & Hubert με δείγμα μαθητών από διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής σε πάνω από 65 χώρες αναφέρει τους παράγοντες επιτυχίας της εκπαιδευτικής ρομποτικής:

 

Ευελιξία: Δίνει την ελευθερία στους μαθητές να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν μια μεγάλη ποικιλία από αντικείμενα. Η κατασκευή μπορεί να δοκιμαστεί και να τροποποιηθεί πολλές φορές χωρίς τη χρήση εξειδικευμένων εργαλείων

 

Απήχηση στους μαθητές: Είναι κάτι καινοτόμο που ταυτόχρονα καλύπτει και το φάσμα του παιχνιδιού αλλά και της οργανωμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας

 

Απλότητα: Όσον αφορά το κατασκευαστικό κομμάτι αυτό γίνεται με απλά δομικά υλικά και έτσι το παιδί είναι ήδη εξοικειωμένο με τα αντικείμενα κατασκευής. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στο παιδί να αφοσιωθεί και να δουλέψει πάνω σε έννοιες μηχανολογίας, φυσικής και προγραμματισμού παρά να αναλωθεί με δύσκολες κατασκευαστικές λεπτομέρειες.

 

 

Κλείνοντας πρέπει να αναφερθούμε στον ρόλο του μαθητή ο οποίος γίνεται πλέον δημιουργός και όχι απλά ένας άκριτος δέκτης πληροφοριών. Κατασκευάζει έργα που τον ενδιαφέρουν και στη συνέχεια μελετά τις δυνατότητές τους και αναζητά λύσεις σε προβλήματα που κατ’ επέκταση είναι και δικά του.

 

 

 

 

 

 

 

Ορφέας Μοσχόπουλος

Πιστοποιημένος καθηγητής Ρομποτικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης & Εκπαιδευτικό προσωπικό των ΚΔΑΠ ”Μεγαλώνουμε Μαζί”
Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *