«Δεν υπάρχουν ούτε δυο άνθρωποι στον κόσμο που να βλέπουν τη ζωή με τον ίδιο ακριβώς τρόπο»
”Βόλφγκανγκ Γκαίτε, 1749-1832, Γερμανός ποιητής & φιλόσοφος”

Κάθε παιδί αποτελεί μία μοναδική, ξεχωριστή προσωπικότητα, με ιδιαίτερα συναισθηματικά, γνωστικά, πολιτισμικά, επικοινωνιακά και ψυχοκινητικά χαρακτηριστικά. Μία προσωπικότητα εύπλαστη και ευμετάβλητη, που επηρεάζεται ποικιλοτρόπως από τα διάφορα περιβάλλοντα στα οποία συμμετέχει το παιδί. Ένα τέτοιο περιβάλλον είναι και αυτό του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών «Μεγαλώνουμε Μαζί», όπου μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση οι εκπαιδευτικοί διαμορφώνουν σε ένα σημαντικό βαθμό ανθρώπους και αυριανούς πολίτες.
Στη βάση των παραπάνω στοιχείων κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή μίας διαφοροποιημένης διδασκαλίας, η οποία θα μπορεί να αναδεικνύει τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού. Αυτή η άποψη ενισχύεται επιπροσθέτως από το γεγονός πως τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης κινούνται πάνω σε μία λεπτή γραμμή ψυχαγωγίας και ακαδημαϊκής ενίσχυσης, ενώ επίσης περιλαμβάνουν στα ίδια τμήματα παιδιά διαφορετικών ηλικιών. Έτσι, λοιπόν, με γνώμονα τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, αλλά και αξιοποιώντας χαρακτηριστικά διαφορετικών προσεγγίσεων, όπως η βιωματική μάθηση, ο σύγχρονος εκπαιδευτικός καλείται πρώτα να διαμορφώσει ένα ζεστό και φιλικό κλίμα στην τάξη και στη συνέχεια να ακολουθήσει διδακτικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες και ενδιαφέροντα του εκάστοτε μαθητή.
Αρωγοί της συγκεκριμένης προσπάθειας αποτελούν ποικίλες τεχνικές, όπως η αξιοποίηση μίας πληθώρας οπτικοακουστικών μέσων, η ομαδοσυνεργατική εργασία με κατανομή ρόλων, η αξιοποίηση της γλώσσας του σώματος και των εκφράσεων, η χρήση στην τάξη της γλώσσας των αλλόγλωσσων, η διερευνητική μάθηση με υποστήριξη των μικρότερων από τους μεγαλύτερους, το θεατρικό παιχνίδι, ο εμπλουτισμός του προγράμματος σπουδών με θεωρητικές, καλλιτεχνικές και πρακτικές δραστηριότητες και η ευέλικτη προσαρμογή του εποπτικού υλικού.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να αποσαφηνιστεί πως οι διαφοροποιημένες επικοινωνιακές πρακτικές του εκπαιδευτικού είναι ανεπίτρεπτο να συνδέονται με άνισες συμπεριφορικές μεταχειρίσεις των μαθητών και διακρίσεις. Ο δάσκαλος πρέπει να διακατέχεται στον απόλυτο βαθμό από το αίσθημα της δικαιοσύνης, να αντιμετωπίζει τους μαθητές με ειλικρίνεια και να έχει ως βασικό σκοπό τη συναισθηματική τους ολοκλήρωση στο παιδαγωγικό περιβάλλον. Επίσης, πρέπει να παρέχει επιπρόσθετη στήριξη στα παιδιά που το χρειάζονται, καθιστώντας παράλληλα σαφές στο υπόλοιπο μαθητικό κοινό πως είναι παρών για όποιον τον χρειαστεί.
Άλλωστε, το σημαντικότερο εργαλείο που έχει ένας εκπαιδευτικός στη διάθεσή του δεν είναι ο λόγος του, αλλά η ακοή του, που είναι πάντα διαθέσιμη για τις ποικίλες απορίες, ανησυχίες και προβλήματα των μαθητών !!!!

Δάσκαλος Δημοτικής Εκπαίδευσης – MSc στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση – Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΚΔΑΠ ”Μεγαλώνουμε Μαζί”